Materiałoznawstwo – dogłębna wiedza jako część rachunku za projekt wnętrza

Materiałoznawstwo to dziedzina tak rozległa, że właściwie nie do opanowania w całości. Jest to też dziedzina, którą dla swoich klientów zgłębiają projektanci. Dlaczego wiedza z zakresu materiałoznawstwa jest tak ważna i jak pomaga w projektowaniu wnętrz?

Materiałoznawstwo – co to za nauka?

Materiałoznawstwo to zajęcia, na które bardzo czekałam. Nie dlatego, że są dla mnie nowością, bo prawda jest taka, że pracując przy projektach wnętrz trzeba na własną rękę uczyć się o materiałach (tych akurat stosowanych, nowych na rynku itp.). Bardziej liczyłam na to, że uporządkuję swoją wiedzę. Tak się w pewnej mierze stało, ale też zajęcia pomogły mi wyraźnej dostrzec, co sprawia, że dobry projektant wnętrz to również niezły materiałoznawca.

Przede wszystkim warto pamiętać, że materiał to bardzo szerokie pojęcie – od surowców (drewno, tworzywa, metale, szkło), po konkretne rodzaje farb, typy płyt meblowych. Co w takim razie oznacza znać materiał?

Materiałoznawstwo czyli jak wykorzystać surowce we wnetrzu

Jak samodzielnie zdobyć wiedzę o materiałach

Większość z Was na pewno ma swoje doświadczenia związane z remontami – przeglądanie wzorników w sklepach budowlanych, sprawdzanie składów, czytanie porad innych użytkowników na forach, wreszcie dobieranie – za pomocą katalogów – kształtu, wielkości, koloru. To najbardziej przystępne źródła wiedzy materiałoznawczej, ale nie jedyne.

Oczywiście znajomość dostępnych wzorów i kart charakterystyki to świetny pierwszy krok i na pewno pozwoli uniknąć wielu błędów. Warto jednak pamiętać, że wiedza projektanta z zakresu materiałoznawstwa sięga głębiej. I między innymi za tę wiedzę płaci się w ramach projektu. Co takiego wie projektant?

Materiałoznawstwo w projektowaniu wnętrz

Wiedza projektanta wnętrz o materiałach obejmuje między innymi:

1. Pochodzenie materiału – jego historię, czasami także kulturę kraju, z którego przybywa. To istotne, bo np. klimat w krajach południowych sprzyja stosowaniu pewnych połączeń, gdzie indziej zaś może wydawać się obcy, nieprzyjazny bez zastosowania odpowiednich zestawień.

2. Możliwości przetwarzania materiału – dla mnie to szczególnie ważne, bo staram się stosować materiały minimalizujące negatywny wpływ na środowisko. Jest więc dla mnie istotne nie tylko to, czy materiał ma naturalne pochodzenie, ale też co się z nim stanie gdy w końcu zdecydujemy się go pozbyć – czy np.: zostanie przetworzony na przemysłowe wykładziny jak część tworzyw sztucznych, czy na pyty MDF jak odpady drewniane?

3. Dopasowanie do stylu, pomieszczenia, sposobu użytkowania – oczywiście w pewnym zakresie takie dane podaje producent. Są to jednak informacje bezpieczne, wymagane prawem i przepisami, konieczne do uwzględnienia w warunkach projektowania przestrzeni publicznych np.: użycie płytek odpowiedniego rodzaju na schodach. Jednak w mieszkaniach możemy sobie pozwolić na eksperymenty – od prostych jak wykorzystanie podłogowych płytek na ścianie, po lampy origami własnej roboty. Dogłębna znajomość materiałów pobudza kreatywność, rozszerza pole działania projektanta.

4. Zachowanie materiału w różnych warunkach i zużywanie się go – ten aspekt jest szczególnie ważny w przypadku farb, połóg, ale – jeśli się nad tym zastanowić – dotyczy wszelkich wykończeń i dodatków. Najczęściej powracają pytania o zabrudzenia, odporność na światło, wodę. To najbardziej pogłębiona wiedza wynikająca z doświadczenia.

Materiałoznawstwo w pracy projektanta

Materiałoznawstwo = wiedza + doświadczenie

Materiałoznawca wie, jaki rodzaj podłogi wybrać – deskę, klepki, płytki. Wie, jak zachowa się drewniana dębowa podła po zalaniu przez wodę z pralki. A jak, gdy po 10 latach klient zechce ją szlifować. To akurat autentyczne przykłady – dwa pomieszczenia z dębową podłogą, w jednym w postaci klepki, w drugim w postaci desek. Jedna lakierowana, druga olejowana. Jedna cyklinowana, druga zalana dwa razy. Dzięki zetknięciu z nimi poznałam kolejne aspekty funkcjonowania materiału, jakim jest dębowa podłoga w warunkach realnego użytkowania. Próbka ani karta charakterystyki nie zastąpią pogłębionej wiedzy i doświadczenia!

Wiedza materiałoznawcza nie jest widoczna, nie jest oczywista. Warto jednak zaufać projektantowi, a w razie potrzeby dopytać jakie motywacje i argumenty stoją za konkretnymi propozycjami – nie tylko można się wiele dzięki temu nauczyć, ale i zrozumieć złożony proces koncepcyjny stojący za wizualizacją, którą otrzymuje klient.