Trendy 2018 w projektowaniu wnętrz – linki do wartościowych opracowań

Identyfikowanie potrzeb – zarówno tych uświadomionych, jak i ledwo zarysowanych w zachowaniach, języku, nawykach – pomaga kreować produkty i definiować styl życia. Dziś mam dla Was listę źródeł, które pod względem wskazywania trendów są wiarygodne i mogą być przydatne w pracy projektanta wnętrz.

Jak odkryć trendy 2018 roku w projektowaniu wnętrz? Tak jak każde inne: pytać, czytać, analizować. Czego potrzebują ludzie? Czego będą potrzebować? O jakich potrzebach nie zdążyli jeszcze pomyśleć? Te pytania są podstawą badania trendów.

Podczas zajęć poświęconych trendom i tendencjom stylistycznym we wnętrzarstwie, Katarzyna Andrzejczyk-Briks zdefiniowała kluczową cechę projektanta: uważność. Rozumiem tę uważność jako wrażliwość na otoczenie, zdolność wyłapywania drugiego dna w deklaracjach klientów, otwartość na świat i zachodzące w nim zmiany.

trendy 2018 - jak je poznać

Myślę że profesjonalni badacze trendów mają tę cechę rozwiniętą do poziomu mistrzowskiego. Dodatkowo zaś dysponują wiedzą popartą szerokimi, dogłębnymi i zwykle kosztownymi badaniami oraz analizą danych z wielu krajów, środowisk i firm. Dlatego właśnie warto swoją uważność wesprzeć lekturą odpowiednich raportów i opracowań. Przygotowałam dla Was trzy grupy takich inspiracji.

Trendy 2018 – dogłębna analiza od globalnych potęg

Ze wszystkich raportów to moje dwa ulubione. Jeśli możecie przeczytać tylko jedną rzecz – wybierzcie któryś z nich.

Pierwsza publikacja to bezpłatna wersja raportu The Future 100” przygotowanego przez JWT Intelligence. 200 slajdów z przykładami i analizą kluczowych trendów konsumenckich. Nie do ogarnięcia na raz, dlatego warto zapisać PDF i wracać do niego. Na blogu na pewno jeszcze pojawią się motywy zaczerpnięte z tej publikacji.

trendy 2018 - gdzie szukać informacji

Drugi raport to opracowanie IKEI. Bo prawda jest taka, że katalog jest tylko pewną wypadkową tego, co w swoich światowych badaniach oraz doświadczeniach odkrywa IKEA. I zapewne nie dzieli się z nami wszystkim swoimi odkryciami, ale lektura raportu “Life at home” jest szalenie ciekawa. Badacze odwiedzają wiele krajów (przy ostatniej wersji – 22), a następnie definiują kilka kluczowych odkryć podając przykłady zachowań. Wszystko to podane jest przystępnie, zajmująco i nawet nie wiadomo, kiedy mija te 139 stron 😉 PDF dostępny jest na stronie internetowej Life At Home, ale możecie też na szybko przeczytać podsumowanie bez pobierania pliku.

Wiedza zebrana z obu publikacji pokaże Wam jak ludzie żyją, jak chcą żyć, a także – szczególne dzięki raportowi JWT – jak na styl życia wpływa technologia, nowe wynalazki, zmiany w poszczególnych sektorach gospodarki.

Trendy 2018 –  kolory od wiodących marek

W dziale kolorów bez dwóch zdań rządzi Instytut Pantone, co roku prezentując kolor roku. W 2018 jest nim Ultra Violet (18-3838). Na stronie koloru roku możecie przeczytać, co stało się inspiracją do jego wyboru: symbolika tajemnic kosmosu, chęć odkrywania tego, co ponad nami, przecierania nowych szlaków, a także związek z kontrkulturą, postawą nonkonformistyczną oraz skłonnością do eksperymentowania. Choć kolor zupełnie mi nie leży, uzasadnienie do mnie przemawia 😉

Warto też sięgnąć do sekcji Tools For Designers, by obejrzeć palety kolorystyczne z wykorzystaniem koloru roku oraz pobrać lub zakupić wzorniki.

A w poście Grafika na ścianę – 4 pomysły na stworzenie galerii z wykorzystaniem jednego wzoru możecie pobrać 12 wzorów grafik inspirowanych kolorami roku Pantone z 2018 oraz 2016 roku – mój prezent dla Was.Grafika na ścianę 12 wzorów do pobrania

Warto też poszukać podobnych propozycji u innych wiodących marek. Przykładem może być Akzo Nobel, który na swojej stronie także proponuje kolor roku (na 2018 odcień o nazwie Heart Wood), 4 palety kolorystyczne oraz – moje ulubione – persony, czyli opisy przykładowych osób wraz z ich nastawieniem do różnych sfer życia: domu, technologii, kontaktu z naturą, związków, jedzenia, wystroju wnętrz, pracy i środków transportu. Kolor roku zostaje dzięki temu osadzony w ludzkim, bardziej codziennym kontekście.

Myślę, że różnorodność kolorów roku w rozmaitych opracowaniach poszerza wyobraźnię projektantów, dlatego warto do tej listy dokładać Wasze ulubione raporty i inspiracje – ja chętnie zobaczę linki do nich w komentarzach 🙂

Trendy 2018 – wnioski w minionego roku

Jeśli nie macie czasu na czytanie długich raportów i analiz, zerknijcie chociaż na podsumowania mijającego roku w jednym wyrazie i jednym obrazie. Chodzi o słowo roku The Oxford Dictionaries oraz o okładkę magazynu TIME prezentującą “Człowieka roku”. Oba wybory mówią o tym, czym żył świat, co – społecznie – jest ważne, czemu poświęciliśmy swoją uwagę. W internecie możemy oczywiście przeczytać uzasadnienie tych wyborów, ale warto też wykonać ćwiczenie i zastanowić się: co to oznacza dla innych obszarów życia? Jak to może się przenieść na moją branżę?

Człowiek 2017 roku magazynu TIME

A właściwie wiele osób, bo na okładce pojawiają się The Silence Breakers, czyli kobiety, które opowiedziały o czynach Harvey’a Weinsteina, ale i te, które dzięki nagłośnieniu sprawy przez gwiazdy poczuły się na tyle silne, by powiedzieć o swoich przeżyciach. Uzasadnienie tego wyboru to historia o ludziach i ich wspólnych – często bolesnych – doświadczeniach, przeżyciach, które stawiają nas wobec takich samych emocji bez względu na pochodzenie, kolor skóry, czy status materialny lub społeczny.

Słowo roku The Oxford Dictionaries

trendy 2018 - youthquake jako słowo roku

O wyborze słowa decyduje to, jak odzwierciedla nastroje społeczne, a także jaki ma potencjał kulturotwórczy. Za rok 2017 zostało nim słowo „youthquake”, czyli znacząca kulturalna, polityczna lub społeczna zmiana spowodowana działaniem lub inspirowana przez młodych ludzi.  Aby zdobyć tytuł słowa roku, youthquake potrzebowało ponad 50 lat! Rok 1965, Diana Vreeland, redaktor naczelna magazynu Vogue, określiła jako czas youthquake. W styczniowym wstępniaku napisała:

“Młody rok, młodość w tym roku… Więcej marzeń. Więcej czynów. Tu. Teraz. Youthquake 1965”.

Od razu widać, gdzie skierować uwagę po inspirację – youthquake. Tu. Teraz.

A Wy gdzie sięgacie po inspiracje związane z badaniem trendów? Wolicie zestawienia obrazowe czy opracowania badań, a może jakiś fajny miks? Polećcie w komentarzach!